Ortograficzne amace…-Sprawozdanie z przebiegu szkolnego konkursu ortograficznego - 2009/2010.
W dniu 30 marca 2010 r. odby si szkolny konkurs ortograficzny pn. Szkolne Potyczki Ortograficzne zorganizowany przez polonistk Justyn Szarkowsk. Cele konkursu byy nastpujce: rozbudzanie zainteresowa polonistycznych uczniw, wyrabianie nawyku poprawnej pisowni, motywacja do zdrowej rywalizacji, wyonienie Mistrza Ortografii w szkole w kadej grupie wiekowej. Konkurs odby si w dwch grupach: uczniowie klas IV-VI SP i uczniowie gimnazjum. Uczniowie klas IV-VI rozwizywali zadania testowe. Natomiast gimnazjalici musieli zmierzy si z dyktandem opracowanym przez organizatork. A oto tekst dyktanda „W wirtualnym wiecie”, ktry wcale nie okaza si tak atwy, jakby si mogo wydawa:
„Pewnego dnia, gdy Heniek zasiad przy swoim komputerze, ktrego otrzyma od hojnego wujka z Anglii, zapragn przenie si do wirtualnego wiata. Marzy od zawsze, e bdzie surfowa w innej rzeczywistoci, ktr sobie wyobraa jako wiat cudownej, supernowoczesnej cyberprzestrzeni. I chocia na co dzie mio mu si utrzymywao kontakty z rwienikami dziki czom internetowym, to Heniek pragn czego wicej. Co prawda sysza nieraz o cyberprzemocy, przed ktr przestrzegaj naukowcy wszem i wobec, ale tym razem uzna, e jego nic zego nie spotka, a e mia hardy charakter, wczy gr „Historia Chin”.
Ku jego niezaprzeczalnemu zdziwieniu z ekranu komputera wysuna si do i kiwna zachcajco palcem, zapraszajc go do wiata ukrytego za szklanym ekranem. Henio nie zastanawia si w ogle. Wsta, odsun swoje obrotowe krzeso i pochyli gow w kierunku monitora. Momentalnie przenis si do kraju znanego mu tylko z portali internetowych, encyklopedii i leksykonw.
Spacerowa po Wielkim Murze Chiskim, gdzie napotka podrnych, z ktrych niejeden dziery w doni przewodnik po krajach azjatyckich. Gdy ju zmczy si wdrwk po jednej z najduszych budowli wiata, zapragn przenie si do stolicy Chin – Pekinu. Wybra wic wyszy poziom gry i znalaz si w alei Pekiskiej, lecej w poudniowej czci miasta. Tu odszuka szko walk wschodnich i chaotycznie prbowa si porozumie z mistrzem Takanara w sprawie kursu, w ktrym chcia wzi udzia, bo marzy o tym od wiekw. Okazao si, e Henio nie by w stanie macha nogami w poprzek i wzdu, tak jak wymaga od niego pan Takanara. Pomyla, e nie chciaby si zhabi w tym wzgldzie, wic czym prdzej wyszed z tego poziomu gry i wybra mniejsze zo – poziom wiedzy historycznej. Tu nasz Henio okaza si arcymistrzem, bo jego ulubionym przedmiotem szkolnym bya historia. Surfowa po rnych wiekach. Dowiedzia si o istnieniu Dynastii Ming i jej dziejach. Kiedy przebywa ju w przestrzeni gry do dugo, w kocu zatskni za swoim ulubionym hamakiem, herbatk z ry, humorzastym chomikiem Pusi i postanowi powrci do wiata rzeczywistego. Gdy wychyn z monitora, okazao si, e przebywa w wiecie gry zaledwie kilka chwil. Pomyla sobie, e bdzie musia powtrzy jeszcze takie nie lada wycieczki”.
Wyniki szkolnego konkursu ortograficznego dla uczniw klas IV-VI:
1. Julia Bieliska IV a.
2. Marek Jendernalik IV b.
3. Magdalena Lipka VI a.
3. Adrian Biesek V b.
Wyniki szkolnego konkursu ortograficznego dla uczniw gimnazjum:
1. Piotr Doliski I b.
2. Dorota Wooszyn III b.
3. Karolina Stawikowska III a.
Nagrody dla zwycizcw zostay pozyskane z Gdaskiego Wydawnictwa Owiatowego-wydawcy podrcznikw do jzyka polskiego, z ktrych korzystamy w naszej szkole.
Justyna Szarkowska