w Pinczynie
Międzynarodowy Dzień Kropki jest obchodzony na świecie 15 września. Przyłączyli się już do niego uczniowie z ponad 70. krajów, a w bieżącym roku szkolnym także szkoła w Pinczynie.
Jest to święto kreatywności, odkrywania talentów i odwagi w pokonywaniu trudności.
Wszystko zaczęło się od książki pt. „KROPKA” autorstwa Petera Reynoldsa, który,
w przystępny dla dzieci sposób, opowiada historię dziewczynki o imieniu Vashti.
Dziewczynka nie wierzyła w swoje możliwości i twierdziła, że nie potrafi nic namalować. Na jej drodze stanęła jednak nauczycielka plastyki, która poprosiła Vashti
o zrobienie… kropki i podpisanie pracy swoim imieniem. Jakie było zdziwienie dziewczynki, kiedy po tygodniu ujrzała swoją „kropkę” w złotej ramie na ścianie w sali plastycznej. I to był moment przełomowy w życiu Vashti. Uwierzyła w siebie i zaczęła tworzyć coraz to większe
i bardziej kolorowe kropki, okręgi, koła. W końcu jej prace znalazły się na wystawie
w szkolnej galerii, a Vashti była podziwiana przez innych. To, czego sama doświadczyła, powieliła w przypadku chłopca, który również nie wierzył w swoje możliwości.
I tak historia dziewczynki zatacza coraz szersze kręgi… Prosta historia? Bardzo prosta! Ale czy rzeczy mało skomplikowane nie przemawiają do nas mocniej? Opowieść
o Vashti-dziewczynce o niskiej samoocenie-na pewno! A ilu uczniów siedzi na co dzień
w ławkach szkolnych i odpowiada: „Nie umiem, nie zrobię…” .
Właśnie dlatego podjęliśmy się „kropkowego szaleństwa” w dniach 13, 14, 17 września, aby wzmocnić poczucie wartości naszych uczniów, wyzwolić w nich kreatywność, dodać im skrzydeł do działania! Nie trzeba być wykwalifikowanym psychologiem, aby mieć świadomość tego, że młody człowiek „nieodkryty” na początku swej drogi, może brnąć przez życie bez motywacji i być pozbawiony odwagi do pokonywania trudności.
Główne „kropkowe zadania” realizowali poloniści, ale pozostali nauczyciele również przyłączyli się do „kropkowania” i wykorzystywali szeroko pojętą kropkę w ramach swoich zajęć.
I tak: na matematyce „kropką” stał się znak mnożenia i dzielenia; na technice powstały „kropkowe” znaki drogowe i biedronki w technice origami; na religii w wyniku łączenia kropek dzieci poznały sceny z Biblii; na języku angielskim w wyniku łączenia kropek ukazał się portret królowej Elżbiety II; na biologii młodzież tworzyła mapę skojarzeń do wyrazu „kropka”, dopisując pojęcia z zakresu biologii; na lekcjach wychowania fizycznego „kropką” była piłka, hula-hop.
Świetlica, oddział „O” i przedszkolny przy szkole, nawet kuchnia szkolna przyłączyły się do „kropkowania”. W poniedziałkowym menu obiadowym znalazła się bowiem kaszka manna, cała… „z kropek”. W klasie Va uczniowie zjedli „kropkowe ciasteczka” upieczone przez Amelkę Gila. Mniam, mniam! Było nie tylko „kropkowo”, ale i smacznie.
Nie sposób wymienić wszystkich „kropkowych” działań, ponieważ zostało zrealizowanych kilkanaście form zadań, gier, zabaw, aby wyzwolić kreatywność dzieci
i pozwolić im na odkrywanie ich talentów-od „Zakropkowanych znaków interpunkcyjnych”, „Frazeologię z kropką”, po grę z wykorzystaniem kostek-gigantów w zamalowywanie kropek w okręgu, kreatywne wykonywanie „obrazów” zawierających jedną kropkę; na wzór Vashti (dzieci włączały kropkę do dowolnie wymyślonego obrazka), tworzenie „żywej kropki”.
Zwieńczeniem Dnia Kropki był konkurs na NAJWIĘKSZĄ LICZBĘ KROPEK (procent uczniów każdej klasy „z kropkami”). W klasach I-III znalazły się dwie klasy- Ia i IIa, które w 100. procentach przyszły „zakropkowane”, a więc i rodzice wykazali się niemałą kreatywnością, ubierając swoje dzieci! Jury ostatecznie dokonało powtórnego liczenia „kropek”, przyjmując za decydujące „kropki od pasa w dół”. Wówczas zwycięstwo przypadło w udziale maluszkom z klasy Ia. W klasach IV-VI najbardziej „zakropkowani” byli uczniowie klasy VIb, a w klasach VII, VIII i III gimnazjum- młodzież klasy VII a. Gratulujemy pomysłowości!
Nauczyciele i pracownicy szkoły także chętnie poszperali w swoich garderobach
i „zakropkowali się”. Jury uznało, że na „Srebrną Kropkę” zasługuje pani Beata Trygalska.
Każda klasa otrzymała Certyfikat Udziału w Międzynarodowym Dniu Kropki podpisany przez autora książki „KROPKA” Petera Reynoldsa.
Innowacyjność działań przyniosła efekty o wiele większe niż „kropka”, ale ona była tylko pretekstem do wyzwolenia kreatywności rodziców, pracowników szkoły, młodzieży
i dzieci. Udało się!
Dziękujemy wszystkim za włączenie się w kropkowe szaleństwo!
Album zdjęć
Justyna Szarkowska